Lue som varemerke

Nok ei ku fra Freia dukket opp i lørdagens avis. Og selvfølgelig hadde den ny lue. Det er svært vanskelig å se mønsteret, men lua er hvit i bunnen og har border i svart, rødt,  mørkeblått og lyseblått. Jeg innbiller meg at jeg har sett denne luetypen før, men klarer ikke å plassere den. Noen som kjenner den igjen?

Det overrasker meg at Freia ikke har valgt en noe mer karakteristisk lue for å få frem et større mangfold. De kunne for eksempel laget en lue i Kvikk Lunsj-fargene, men det finnes også andre muligheter.

En som har gjort lue til varemerke, er hotellkongen Olav Thon. Støtt og stadig er han avbildet med sin rødoransje lue - som viser seg å være heklet når man studerer bildet nøye. I anledning promotering av boken «Olav Thon - Milliardær i anorakk» kunne han fortelle at han hadde fire identiske hodeplagg. Lua er blant favorittplaggene, og vil ikke bli byttet ut med det første.

Også Ikeas grunnlegger, Ivar Kamprad, bruker titt og ofte en hjemmelaget lue. Den er strikket av grått ullgarn og har øreklaffer. Den broderte borden i rødt, gult og blått er samisk inspirert. Mon tro hva det er med disse mangemilliardærene? De velger sine egne veier fremfor oppgåtte stier, også i klesveien. Kanskje det nettopp er derfor de er blitt så rike...

Den anerkjente samtidskunstneren Anne Katrine Dolven, som jeg er så heldig å ha et grafisk blad av, har den siste tiden latt seg avbilde i karakteristisk djevellue, senest i Dagens Næringsliv på lørdag. Hun mener det er viktig å ønske velkommen det som er annerledes. Alle ser så like ut nå, sier hun til avisen. Hun savner rett og slett originalene.

Djevellue  var det selvfølgelige hodeplagget for skøyteløperne våre i nesten 25 år, helt fra Finn Helgensen tok gull på 500 meter i 1948 til begynnelsen av 70-tallet.  Kanskje var plagget i bruk enda tidligere av løpere som Ivar Ballangrud og Mikael Staksrud. OL-vinnerne Hjalmar Hjallis Andersen (gull 1952), Knut Kuppern Johannesen (1964) og Fred Anton Maier (1968)  brukte alle lys djevellue med striper i rødt og blått. Da Sten Stensen kapret det edleste metallet på 5 000 meter i 1976 hadde djevellua måttet vike for heldekkende kondomdress.

Mer om luer, Melkesjokolade og Kvikk Lunsj i innleggene Strikket Kvikk Lunsj-reklame og Ny lue.